torstai 16. helmikuuta 2012

7 deadly sins..

Ajattelin pohtia seitsemää kuolemansyntiä omalta kohdaltani, mihin syyllistyn eniten, mihin vähiten, miten ne ilmenevät minulla.
Käsittelen synnit siinä järjestyksessä kuin ne ovat Danten jumalaisessa näytelmässä:

Ylpeys (turhamaisuus)
Tähän omasta mielestäni syyllistyn vähiten, johtuen huonosta itsetunnostani. Tiedän etten ole parempi kuin muut. Tietenkin on hetkiä, jolloin vertaan itseäni esim. johonkin kaveriin ja tunnen itseni nätimmäksi, paremmaksi tai fiksummaksi. En siis sulje tätä syntiä pois listalta.

Kateus
Tähän syntiin syyllistyn useammin, varsinkin jos itselläni on haaveissa joku asia tai menee huonommin kuin muilla. Olen esimerkiksi muutamalle ystävälleni kateellinen heidän hiuksistaan. Tai nyt kun yritämme vauvaa Jukan kanssa, olen kateellinen kaikille jotka ovat tulleet raskaaksi ennen minua. Onnistun kyllä usein peittämään kateuden ja näyttämään, että olen onnellinen muiden puolesta vaikka se ei aivan vilpitöntä olekaan.

Viha
Vihaan ihmisiä, jotka tekevät pahaa lapsilleen. Vihaan ihmisiä, jotka valehtelevat... Eiköhän tuo vastaa kysymykseen..

Laiskuus
Kyllä, tähän tulee sorruttua liiankin usein. Jos pitää valita siivoamisen tai sohvan väliltä, sohva voittaa usein. Yksin tulee harvoin lähdettyä mihinkään, laiskuus voittaa.

Ahneus
Tähän syntiin en syyllisty niin usein, annan mieluummin kuin pidän itse. Mutta on myös tilanteita, jolloin pidän jonkun asian mieluummin itselläni kuin jaan sen. Esimerkkinä voidaan sanoa, että jos olen ostanut tai saanut jonkun todella kivan näköisen paidan, pidän sen mieluummin päälläni kuin lainaan kaverille.


Ylensyönti
Tämä synti käy luonani useamman kerran viikossa. Välillä elokuvaa katsellessa tulee popsittua liikaa herkkuja, ähkyyn asti. Joskus onnistutaan tekemään niin hyvää ruokaa, että tulee syötyä itsensä ähkyn partaalle.
Olen tunne-syöppö ja ollessani surullinen, tulee ahmittua ihan liikaa, varsinkin niitä herkkuja. Morkkishan siitä aina tulee.

Himo
Himo on mulle enemmän kuin vain lihalliset himot. Itse himoitsen rakkautta, seksiä, ruokaa, erilaisia tunteita, yms.. Tämä on synti, joka hallitsee ehkä eniten mun elämää. Sorrun tähän syntiin joka päivä, useamman kerrankin. Tuntuu, että vaikka saisin kuinka paljon esimerkiksi rakkautta, aina himoitsee lisää.


KUVA TÄÄLTÄ!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti